Formy pracy
Od 1 kwietnia 2023 r. do 31 marca 2026 r. Caritas Diecezji Opolskiej realizuje w placówce - Środowiskowa Świetlica Samopomocy „Nadzieja” w Raciborzu przy ul. Kozielskiej 65 projekt pn. „Samodzielność zwiększamy bo razem działamy".
Projekt współfinansowany jest przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Celem projektu są działania mające na celu zwiększenie samodzielności, podniesienie poziomu zaradności życiowej, sprawności psychofizycznej, fizycznej oraz przystosowanie do funkcjonowania w komórce społecznej i rodzinnej 21 osób niepełnosprawnych poprzez aktywne uczestnictwo w proponowanych formach terapii i kinezyterapii.
Zajęcia dla uczestników projektu odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku przez 11 miesięcy w roku, z wyłączeniem m-ca sierpnia, który jest dla uczestników miesiącem wakacji i prowadzone są przez trzech terapeutów zajęciowych oraz fizjoterapeutę.
Dla uczestników zorganizowany jest transport do placówki i po zajęciach do domu.
W ramach projektu realizowane są następujące formy wsparcia:
1. Trening umiejętności społecznych.
Zajęcia polegają na codziennych spotkaniach beneficjentów i terapeutów, rozpoczynających dzień w Świetlicy, w czasie których sprawdzana jest lista obecności, omawiane są sprawy aktualne, szczególnie absorbujące beneficjentów, podsumowuje się pracę beneficjentów z minionego dnia czy tygodnia.
2. Pracownia gospodarstwa domowego.
Podczas zajęć w pracowni gospodarstwa domowego beneficjenci nabywają, utrzymują i doskonalą umiejętności zwiększające samodzielność w życiu codziennym w formie praktycznej i teoretycznej. W ramach tej formy wsparcia beneficjenci uczestniczą w następujących treningach:
- kulinarnym, budżetowym i porządkowo- ogrodniczym.
3. Trening higieniczny.
Beneficjenci podczas zajęć nabywają i doskonalą umiejętności z zakresu: utrzymania higieny osobistej, wyrobienia nawyków higienicznych, poszerzania wiedzy dotyczącej higienicznego zachowania, cyklu aktywności i odpoczynku w ciągu dnia, nauki i doskonalenia nawyku samodzielnego ubierania się, bezpiecznego stosowania przyborów kosmetycznych i różnych kosmetyków, używania kosmetyków pielęgnacyjnych i środków czystości zgodnie z ich przeznaczeniem, trenowania umiejętności dotyczących dopasowania odzieży do wieku, warunków pogodowych, okoliczności itp.
4. Zajęcia muzyczne z elementami teatru.
Podczas zajęć beneficjenci mają możliwość wyzwalania oraz rozwoju swojego potencjału twórczego. Na zajęciach beneficjenci zajmują się muzykowaniem (śpiewaniem, graniem na instrumentach muzycznych), słuchaniem muzyki instrumentalnej, wokalnej, relaksacyjnej, uczestniczą w muzycznych zabawach, zajęciach relaksacyjnych, rozwijają zdolności w zakresie rytmiki, prezentują swoje talenty oraz pasje (w formie występów artystycznych), ćwiczą pamięć i koncentrację, uczą się tekstów, piosenek, scenariuszy, uczestniczą w zajęciach technicznych z zakresu projektowania i wykonywania elementów scenografii i rekwizytów, korzystają z przekazów medialnych dotyczących wiedzy o muzyce, teatrze, artystach czy kształtują wrażliwość artystyczną oraz umiejętności teatralne.
5. Pracownia multimedialna.
Na zajęciach w tej pracowni beneficjenci mają możliwość zapoznania się z obsługą komputera poprzez naukę:
- podstawowych czynności związanych z obsługą komputera,
- korzystania z edytorów tekstu: Word, Open Office oraz programu graficznego Paint,
- korzystania z Internetu,
- multimedialnych programów edukacyjnych.
Beneficjenci korzystają z urządzeń typu: komputer, tablet drukarka, skaner, głośniki, mikrofon, aparat fotograficzny, sprzęt RTV czy tablica multimedialna.
6. Pracownia rękodzieła z elementami krawiectwa.
Beneficjenci podczas zajęć doskonalą umiejętności z zakresu papieroplastyki, rękodzieła i krawiectwa.
7. Pracownia inicjatyw twórczych z elementami stolarki.
Uczestnicy podczas zajęć nabywają i doskonalą umiejętności z zakresu malarstwa i rysunku, zdobnictwa i dekoratorstwa, rzeźby, florystyki i stolarki.
8. Trening ekologiczny.
W trakcie treningu ekologicznego beneficjenci mają możliwość nauki systematycznego wdrażania zasad ekologii w życiu codziennym, nauki prawidłowej segregacji odpadów, nauki odpowiedzialności, szacunku, wrażliwości do otaczającego świata, wyrobienia nawyku porządkowania i segregacji odpadów w swoim otoczeniu, zapoznania się z zagadnieniami związanymi z recyklingiem i ekologią, nauki rozsądnego korzystania z zasobów przyrody (woda, energia, ciepło itp.), zdobycia wiedzy na temat współczesnej ekologii poprzez książki, atlasy, filmy, pogadanki, internet, quizy tematyczne itp.
9. Zajęcia kulturalno-rekreacyjne i integracji społecznej.
W ramach tych zajęć realizowane są następujące działania:
- edukacja i rozwijanie logicznego myślenia poprzez różnego rodzaju pogadanki,
- organizacja zajęć typu: gry i zabawy ruchowe, taniec, rozrywki umysłowe - gry planszowe, domino, puzzle, warcaby,
- spacery rekreacyjne, poznawcze, tematyczne, relaksacyjne,
- wyjazdy na wycieczki, pikniki itp.,
- zwiedzanie zabytków,
- wyjścia do muzeum, bibliotek, kina,
- wyjścia na obiekty sportowe (kręgielnia, siłownia, mini golf, sala gimnastyczna),
- branie udziału w różnego rodzaju konkursach, przedstawieniach, wystawach,
- oglądanie filmów edukacyjnych, kulturalnych, przygodowych, biograficznych, historycznych, i innych,
- udział w różnego rodzaju zawodach sportowych oraz organizacja Dnia Sportu z nagrodami i poczęstunkiem,
- wspólne spotkania z okazji urodzin, świąt, uroczystości okolicznościowych.
10. Kinezyterapia z masażem.
W ramach tej formy wsparcia prowadzone są zajęcia rehabilitacyjne typu gimnastyka ruchowa. Prócz całego wachlarza ćwiczeń i zajęć sportowo-rekreacyjnych prowadzony jest fitness, pilates, zumba, która opiera się na elementach tańców latynoamerykańskich.
Na zajęciach beneficjenci doskonalą kondycję ruchowo - słuchową w formie zabawy, tańca przy dobrej, wesołej muzyce. Ważnym elementem w rehabilitacji jest masaż gdzie dla uzyskania odpowiedniego efektu wykorzystane jest promieniowanie IR lampy sollux, które pozwala na rozluźnienie organizmu i lepsze samopoczucie.
Wszystkie formy wsparcia prowadzone są przy pomocy różnych metod i form pracy dostosowanych do beneficjentów w zależności od stopnia ich niepełnosprawności oraz ich indywidualnych możliwości.
Zajęcia prowadzone są wg następującego harmonogramu:
PONIEDZIAŁEK:
7:30 – 9:30 – trening umiejętności społecznych
9:30 – 12:30 – pracownia rękodzieła z elementami krawiectwa, pracownia inicjatyw twórczych z elementami stolarki, pracownia multimedialna (zajęcia prowadzone w grupach)
12:30 – 14:30 – pracownia gospodarstwa domowego
WTOREK:
7:30 – 9:30 – zajęcia muzyczno- teatralne
9:30 – 12:30 – kinezyterapia z masażem, trening higieniczny, trening ekologiczny (zajęcia prowadzone w grupach)
12:30 – 14:30 – pracownia gospodarstwa domowego
ŚRODA:
7:30 – 9:30 – trening umiejętności społecznych
9:30 – 12:30 – pracownia rękodzieła z elementami krawiectwa, pracownia inicjatyw twórczych z elementami stolarki, pracownia multimedialna (zajęcia prowadzone w grupach)
12:30 – 14:30 – pracownia gospodarstwa domowego
CZWARTEK:
7:30 – 9:30 – trening umiejętności społecznych
9:30 – 14:30 – zajęcia kulturalno – rekreacyjne i integracji społecznej
PIĄTEK:
7:30 – 9:30 – trening umiejętności społecznych
9:30 – 12:30 – pracownia rękodzieła z elementami krawiectwa, pracownia inicjatyw twórczych z elementami stolarki, pracownia multimedialna (zajęcia prowadzone w grupach)
12:30 – 14:30 – pracownia gospodarstwa domowego