Formy pracy
„Od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2023 r. Caritas Diecezji Opolskiej realizuje w placówce - Środowiskowa Świetlica Samopomocy „Nadzieja” w Raciborzu przy ul. Kozielskiej 65 projekt pn. „Aktywność i praca życie ubogaca".
Projekt współfinansowany jest przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Celem projektu są działania mające na celu zwiększenie samodzielności, podniesienie poziomu zaradności życiowej, sprawności psychofizycznej oraz przystosowanie do funkcjonowania społecznego w środowisku 21 osób niepełnosprawnych (upośledzonych umysłowo i chorych psychicznie).
Uczestnicy projektu przyjmowani są na podstawie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności oraz skierowania od lekarza psychiatry/neurologa.
W ramach projektu zaplanowano zajęcia w następujących pracowniach:
1. Społeczność terapeutyczna.
Zajęcia polegają na codziennych spotkaniach beneficjentów i terapeutów. Odbywają się we wspólnym kręgu, gdzie następuje wzajemne powitanie, codzienne sprawdzenie listy obecności, obserwacja stanu pogody i zmian zachodzących w środowisku, omówienie spraw aktualnych, szczególnie absorbujących beneficjentów, pozyskiwanie informacji na różne tematy związane z zainteresowaniami i potrzebami beneficjentów, omówienie bieżących wiadomości z kraju i ze świata, ustalenie razem z beneficjentami przebiegu pracy w ciągu dnia.
2. Trening funkcjonowania w gospodarstwie domowym.
Podczas treningu funkcjonowania w gospodarstwie domowym rozwijane są umiejętności i predyspozycje beneficjentów, jak również uwzględnione są potrzeby i indywidualne zdolności każdego z podopiecznych w taki sposób, aby potrafili oni wywiązać się z powierzonych czynności i zadań. Podczas treningu funkcjonowania w gospodarstwie domowym beneficjenci będą nabywać, utrzymywać i doskonalić umiejętności pozwalające na właściwe funkcjonowanie w życiu codziennym poprzez treningi: kulinarny, nabycia umiejętności praktycznych, budżetowy i przyrodniczo-ekologiczny.
3. Zajęcia muzyczno-teatralne – „Radość tworzenia, słuchania muzyki musi mieć znamiona relaksu, zabawy, przyjemności i całkowitego odprężenia. Natomiast teatr jest szkołą życia uczącą przez przeżywanie. Podczas zajęć muzyczno-teatralnych beneficjenci mają możliwość wyzwolenia swojego potencjału twórczego poprzez muzykowanie, odgrywanie i wcielenie się w poszczególne role teatralne, mogą wyrazić emocje i uczucia głosem, gestem, mimiką i ruchem”.
4. Trening higieniczny - prowadzony jest za pomocą różnych metod i form pracy dostosowanych do beneficjentów w zależności od stopnia ich niepełnosprawności oraz ich indywidualnych możliwości. Beneficjenci podczas zajęć nabywają i doskonalą umiejętności z zakresu: utrzymania higieny osobistej, wyrobienia nawyków higienicznych, poszerzania wiedzy dotyczącej higienicznego zachowania, cyklu aktywności i odpoczynku w ciągu dnia, nauki i doskonalenia nawyku samodzielnego ubierania się, bezpiecznego stosowania przyborów kosmetycznych i różnych kosmetyków, używania kosmetyków pielęgnacyjnych i środków czystości zgodnie z ich przeznaczeniem, trenowania umiejętności dotyczących dopasowania odzieży do wieku, warunków pogodowych, okoliczności itp.
5. Pracownia biblioterapii - w ramach tej formy wsparcia podopieczni zapoznają się z ciekawymi pozycjami książkowymi (baśnie, bajki, opowiadania, wiersze, prasa, audiobooki) dostosowanymi do ich możliwości intelektualnych. Beneficjenci mają możliwość poznania racjonalnego i kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez czytelnictwo, oraz udział w zajęciach w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Udział w zajęciach pozwala na rozwijanie zainteresowań audycjami radiowymi i programami telewizyjnymi.
6. Pracownia multimedialna.
Na zajęciach w tej pracowni beneficjenci mają możliwość zapoznania się z obsługą komputera poprzez naukę:
- podstawowych czynności związanych z obsługą komputera,
- korzystania z edytorów tekstu: Word, Open Office oraz programu graficznego Paint,
- korzystania z Internetu,
- multimedialnych programach edukacyjnych,
- zgrywania danych na CD, DVD, pendrive,
- korzystania z urządzeń typu: drukarka, skaner, głośniki, mikrofon, aparat fotograficzny, sprzęt RTV,
- obsługi bindownicy i gilotyny do papieru.
7. Pracownia rękodzieła z elementami krawiectwa.
W ramach terapii prowadzonej w tej pracowni beneficjenci nabywają umiejętności, które są pomocne w prostych pracach krawieckich w domu tj.:
- szycie maszynowe (obsługa maszyny - wiadomości podstawowe),
- nauka zszywania dwóch rozprutych kawałków materiału ręcznie lub na maszynie,
- wykańczanie tkanin przy użyciu maszyny (obrusy, ściereczki, itp.),
- nauka prostego szycia ręcznego (cerowanie, fastrygowanie),
- estetyczne naszywanie guzików.
Beneficjenci mają możliwość zapoznania się z:
- techniką haftu krzyżykowego, metodą filcowania na sucho i mokro, metodą wykonywania obrazków styropianowo-materiałowych itp.
Podczas zajęć w pracowni wykonują również różnego rodzaju prace z plasteliny, masy solnej, modeliny, kartki okolicznościowe, prace z papieru o różnej fakturze. Naprawa odzieży, umiejętność haftowania, czy wyplatania wikliny papierowej to czynności, które ułatwią nie tylko samodzielne funkcjonowanie, ale pozwolą również zaistnieć twórczo w społeczeństwie. Beneficjenci mogą korzystać z czasopism tematycznych. Planowanie techniki dostosowane są do zainteresowań beneficjentów. W ramach zajęć beneficjenci mają możliwość uczestnictwa w plenerach plastycznych, wystawach, konkursach, zapoznania się z pracą w warsztacie artystycznym (rękodzielniczym), w kwiaciarniach itp.
8. Pracownia inicjatyw twórczych.
W pracowni inicjatyw twórczych beneficjenci mają możliwość wyrażania swoich przeżyć i zmysłu artystycznego, jak również kształtowania i rozbudzania estetycznego postrzegania świata, w formie swobodnej ekspresji za pomocą technik z zakresu:
- malarstwa i rysunku (wykorzystując różnego rodzaju farby, pastele, kredki, tusze, kredy, węgiel itp.) poprzez malowanie obrazów, rysowanie, szkicowanie, malowanie na szkle i ceramice,
- zdobnictwa i dekoratorstwa poprzez: metodę decoupage na różnych powierzchniach,
- odlewy gipsowe,
- elementy florystyki - tworzenie stroików okolicznościowych w różnych kompozycjach przestrzennych,
- tworzenie obrazów metodą collage,
- wykorzystanie darów natury w sztuce,
- metody łączenia różnych technik - malowanie i ozdabianie drewna,
- zajęcia plenerowe.
9. Zajęcia z aktywności kulturalnej, sportowej, rekreacyjnej i integracji społecznej.
Program zajęć dostosowany jest do możliwości, oczekiwań, a także do indywidualnych zainteresowań beneficjentów. Organizowane zajęcia pozwalają na wykorzystanie tkwiącego w każdym z nich potencjału rozwojowego, wiedzy i umiejętności.
W ramach tych zajęć realizowane są następujące działania:
- edukacja i rozwijanie logicznego myślenia poprzez różnego rodzaju pogadanki,
- organizacja zajęć typu: gry i zabawy ruchowe, taniec, rozrywki umysłowe - gry planszowe, domino, puzzle, warcaby,
- spacery rekreacyjne, poznawcze, tematyczne, relaksacyjne,
- wyjazdy na wycieczki, pikniki itp.,
- zwiedzanie zabytków,
- wyjścia do muzeum, bibliotek, kina,
- wyjścia na obiekty sportowe (kręgielnia, siłownia, mini golf, sala gimnastyczna),
- branie udziału w różnego rodzaju konkursach, przedstawieniach, wystawach,
- oglądanie filmów edukacyjnych, kulturalnych, przygodowych, biograficznych, historycznych, i innych,
- udział w różnego rodzaju zawodach sportowych oraz organizacja Dnia Sportu z nagrodami i poczęstunkiem,
- wspólne spotkania z okazji urodzin, świąt, uroczystości okolicznościowych.
10. Kinezyterapia z masażem.
Kinezyterapia to leczenie ruchem i gimnastyka ruchowa. Dzięki ruchowi wpływamy pozytywnie na cały organizm beneficjenta jego ciało i ducha. W ramach zajęć rehabilitacyjnych oprócz całego wachlarza ćwiczeń, gier, zabaw i zajęć sportowo - rekreacyjnych prowadzony jest dodatkowo fitness przy muzyce, aby jeszcze bardziej usprawnić organizm beneficjentów. Ważnym elementem w rehabilitacji jest masaż.
Zajęcia w ramach projektu prowadzone są przez trzech terapeutów zajęciowych oraz fizjoterapeutę. Zajęcia dla uczestników projektu odbywają się przez 11 miesięcy w roku, z wyłączeniem sierpnia, który jest dla uczestników miesiącem wakacji.
Beneficjenci ostateczni projektu pochodzą z powiatu raciborskiego (woj. śląskie), głubczyckiego i kędzierzyńsko- kozielskiego (woj. opolskie), w podziale na gminy:
- 3 osoby z gminy Racibórz
- 3 osoby z gminy Krzanowice
- 3 osoby z gminy Krzyżanowice
- 1 osoba z gminy Rudnik
- 4 osoby z gminy Pietrowice Wielkie
- 6 osób z gminy Kietrz
- 1 osoba z gminy Cisek
Uczestnicy spoza Raciborza w liczbie 16 osób dowożeni są i odwożeni codziennie dwoma busami.
Zajęcia odbywające się w ramach projektu mają na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymanie podstawowych umiejętności społecznych, psychicznych i rozwojowych uczestników Świetlicy.